.

petak, 1. travnja 2016.

Književna tribina, gost Bekim Sejranović

Zapruđe - Večeras je u prepunoj Gradskoj knjižnici Vjekoslav Majer u naselju Zapruđe, održana književna tribina, pod vodstvom moderatorice gđe. M, Gost tribine je bio suvremeni hrvatski pisac Bekim Serjanović sa svojim romanom - Tvoj sin Huckleberry Finn.

U odličnoj opuštenoj i otvorenoj atmosferi, doznali smo mnogo o nastanku samog romana, ali i pisčevom životu u Bosni, Hrvatskoj ali i životnom iskustvima u svojoj "drugoj domovini" Norveškoj.



Kratki sadržaj romana

Matori, pripovjedačev otac, teško je bolestan, prije smrti dolazi iz Australije u Brčko vidjeti sina s kojim je cijeli život u zategnutim i kompliciranim odnosima. Njegov sin je pisac koji se iz Osla vratio u Brčko i živi u brodici na rijeci – plovi, ponekad piše i redovito se drogira. Otac mu kupuje veći, ali stari brod koji zajedno pokušavaju obnoviti, a u tome im pomaže Crnac, pisčev prijatelj i riječni krijumčar.




Na tribine se nije mogla zaobići ni tema, droga i drogiranje, gdje se pisac Bekim Serjanović osvrnu na skoro gostovanje u TV emisiji "Nedjeljom u dva", gdje je također bilo dosta (možda predugačko) govora o istoj temi. Ja sam od onih, koji smatraju  kako uvijek treba govoriti istinu. Upravo na gostovanju u spomenutoj emisiji imamo sam dvije mogućnosti, ograditi se od takve teme ili je prihvatiti i priznati svoja iskustva sa drogama. Naravno kako sam izabrao govoriti i o svojim iskustvima bez dlake na jeziku, jer sam mišljenja, kako su poroci alkohola a osobito pušenje, daleko ne zdaviji, nego spomenuti oblici droga.

Nakon što nam je pisac u par navrata pročitao nekoliko odlomaka po svom izboru, uslijedila su zanimljiva pitanje publike.

Pitanja su se uglavnom odnosila na životna iskustva provedena (oko dvadesetak) u Norveškoj, gdje se autor bavio prevodilaštvom, pisanjem (objavi jedan roman), ali i učenjem Norveškog jezika, novo pridošle ekonomske migrante (obavezno je odslušati 500 školskih sati!).

Za kraj, vrijedi istaknuti, kako je vrijeme predviđeno za ovu tribinu "uvelike probijeno". Naime tribina je trajala sat i pol, umjesto previđenog školskog sata. No, iako stisnuti skoro kao "ribice" - tribina je održana pred 90 ljudi, nitko nije u zanimljivim temama, koje su se smjenjivale jedna za drugom obraćao pozornost kako vrijeme brzo prolazi.



g. Bekim Sejranović, pisac
  -  g. Sejranović, možete  li nam reći svoj stav o tribinama općenito, ali vaše dojmove o večerašnjoj tribini?

- Da budem iskren, ja zaista ne volim čitati, ovako pred publikom na glas. Mislim, ako se radi o poeziji, tada to ima smisla, no kada je u pitanju proza, ne dijelim to mišljenje. Moj doživljaj knjige je više onako, ja se zatvorim u sobu i čitam u samoći. Uz to smatram kako nisam dobar čitač. Naime i za to treba imati dara, u ostalom, kao i za sve ostalo.

Znate kako kažu: Oni koji loše čitaju, odlično pišu, a oni koji loše čitaju ....Stoga se ja tješim, da zato loše čitam, jer dobro pišem.

Inače moj stav o tribinama je, kao i to zna biti  smarajuće. Recimo posljednjih pet, šest mjeseci sam  zaista preopterećen, naime tjedno zna biti dva do tri nastupa. Malo se čovjek osjeća umorno. Znate ono, sa svakim morate popričati, malo me to umara..

- Znači to je onaj (koji se ne vidi) zamorniji dio posla pisca?!

- Pa ono, da! U početku je to bilo, dok sam ja bio mlađi , dok je to bilo novo, to je bilo interesantno. Kad je čovjek mlađi želi biti slavan, ali kako stari, sada bi on - dajte mi "lovu" i pustite me na miru! Malo se zezam, ali eto dođe vrijeme, kada više cijeniš mir. 

Najviše volim provoditi vrijeme sa svojom kćerkom, rađe nego pričati, na tribinama.

Stvar je možda u tome, što ja volim pisati ali ne volim izigravati klauna i nisam neki zabavljač. No, što ćete - neke stvari moramo raditi.

- To ne znači kako  vas neće biti na tribinama!?

- Ma, ne... To moram... To vam čak i ugovoru stoji, da moram knjigu reklamirati. Naravno, uživam ja u svemu tome, ali i to je posao, kao i svaki posao i na kraju ipak dosadi.

- Za kraj ovog našeg ugodnog i iskrenog razgovora, što mislite da li Hrvati dosta čitaju?

-  Pa, mogli bi više, takvog sam mišljenja.Ne odnosi se to samo na Hrvate, već općenito na sve ljude. Nešto sam uspio pročitati o aktualnom novom školskom kurikulumu u vezi školske lektire. Tu se potpuno slažem i podržavam ga. Mišljenja sam kako se treba krenuti, ne da ti u prvom razredu srednje škole započneš sa Homerom, nego da započneš sa nečim što te interesira, a poslije neka čita Homere, tko želi baš studirati književnost. U svakom slučaju treba približiti književnost, klinci uglavnom smatraju kako je književnost , nešto dosadno, jer i dalje čitaju jedno te isto već stotinu godina. A imamo odličnih suvremenih pisaca, koje pružaju suvremene teme, daju odgovore na aktualna pitanja.

Mišljenja sam , kako treba više čitati suvremene autore, a ove starije ostavimo, za ljude koji studiraju komperativnu književnost.


g. Ivan  Škrabl, gost tribine
-  Kakvi su vaši dojmovi o upravo održanoj tribini ovdje u knjižnici Vjekoslav Majer, u naselju Zapruđe? 

-  Jako zanimljivo, jako je karizmatičan pisac. Jako je zanimljivo i ima toplinu i vrlo ga rado pozorno ljudi slušaju.

- Dolazite ovdje na tribine često?

- Ne, ovo mi je prvi puta i jako sam iznenađen, ali pozitivno.

- To bi značilo, kako je knjižnica večares dobila novog čestog posjetitelja tribina.

- Ooo, da! Svakako, sigurno ću posjećivati ovako zanimljive književne tribine!



g. Željko Škalec, gost tribine
- Kakvi su vaši dojmovi o večerašnjoj književnoj tribini ?

- Vrlo zanimljivo! Vidio sam Bekima Sejranovića prvi puta, kao gosta u emisiji "Nedjeljom u dva". Supruga mi upravo čita knjigu - Tvoj sin Huckleberry Finn.

Vidim kako jako tečno i zanimljivo piše, te dodamo li tome sudbinu "Bosanca" u Norveškoj, što dodaje jednu veliku dozu zanimljivosti, tako da ću i sam započeti čitati njegove knjige.

Inače, moram priznati, kako nisam bio upoznat sa njegovim radom do sada.

- I za kraj, možete li nam reći samo mišljenje o organizaciji same tribine?

-  Da, zanimljivo je! Vidio sam oglas u Utrinama, na tržnici, i baš sam rekao supruzi, kako bi mogli ovu tribinu posjetiti, i moram reći, kako nismo požalili. Baš nam je odlično došla za ovu večer, U svakom slučaju je bilo zanimljivo. Sam autor je iznimno zanimljiv, lijepo priča, može i o politici o književnosti, poeziji. Posebno se u njegovom novom romanu spominje, avantura, rijeka... sve zanimljivo.


gđa. Maja Hrgović, voditeljica  tribina
u Kjižnici Vjekoslav Majer

- Tribine održavamo jedanput mjesečno, već tri godine. To je najživlji kulturni program u Novom Zagrebu, ako izuzmemo Muzej suvremene umjetnosti.  

Održavamo taj jednomjesečni ritam i jao visoke kriterije, pri izboru gostiju.

Za našu knjižnicu onako sa malo ponosa volimo istaknuti kako je to - mala knjižnica sa velikim programom - koji je uvijek izuzetno posjećen.

Naša publika je raznolika, tako da nam dolaze ljudi, ne samo iz naselja Zapruđe, već i iz mnogih drugih okolnih ali i daljih naselja.

Što se pak tiče gostiju na našim tribinama imali smo sve relevantne spisateljice i pisce iz cijele Hrvatske. Ove naše tribine smo započeli idejom, kako bi zvali ljude koji pišu ili u Novom Zagrebu ili o Novom Zagrebu. Moram istaknuti , kako smo se pozitivno iznenadili, koliko je Novi Zagreb prisutan u Hrvatskoj književnosti. 

No, ubrzo je početni koncept nadrastao početnu ideju i upravo smo prerasli u jedan od  najzanimljivijih književnih programa u čitavom Zagrebu.

- Večeras ste ugostili doista zanimljivog gosta.

-  Pisac Bekim Sejranović, je istinska zvijezda Hrvatske književnosti, prozaik koji uvijek piše o nekakvom svom iskustvu, recimo to tako. Publika je prepoznala njegovu iskrenost i njegovu pripovjedačku vještinu. Na sreću, u sve to smo se imali priliku uvjeriti večeras. Uživali smo svi skupa u sat i pol vrlo intenzivnog i zanimljivog razgovora.

-  Naše je viđenje večeras, kako je knjižnica bila premala, baš doslovno se tražilo mjesto više... Dali se možda razmišlja o većem prostoru ili što činiti kada je ovakva posjećenost?

- To je jedna frustracija  cijelog naselja Zapruđe. Ovo je knjižnica, koja ovako dobro radi i uz to imam tako divnu i bogatu tradiciju u kojoj su novozagrepčani započinjali, tu je bio prvi doticaj sa kulturom općenito. Tu je bilo rasadište, pisaca, događaja, izložbi... I samo njeno ime Knjižnica Vjekoslav Majer je tu sa razlogom. Dok se grad, sa druge strane - nikada nije potrudio, pronaći riješenje. Jer kako vidite i sami, ovaj prostor je zaista premali. Naše tribine jesu posjećene svaki put, kao i večeras (uvijek se traži mjesto više, ne stolica, jer se stolice odmah ispune!), ali na sve to mi "mali ljudi" teško možemo na to utjecati.

Moram priznati, kako sam čula, da su postojale nekakve inicijative, ali to je neka druga tema, ja ne znam baš detalje, samo znam da nije bilo političke volje da se prostor proširi iako je nasušno potreban.



g. Petar Krelja, gost tribine
- Možete li nam kazati svoje dojmove o večerašnjoj književnoj tribini?

-  Evidentno je kako je večarašnja tribina bila jedna od boljih u posljednje vrijeme, jer je jednostavno pisac Bekim Sejranović elokventan. A to je velika, kako da kažem - blagodat, kada čovjek umije pisati i zna govoriti!

 Vrlo često se zna dogoditi, da ljudi sjajno pišu,a mucaju i nisu u stanju da  ekspiciraju zapravo i neke svoje stvari. Međutim, gospodin  Sejranović posjeduje i taj dar i upravo je večer bila u svakom slučaju vrlo uspješna, a osim toga ta publika koja je došla u tolikom broju samo svjedoči, da je bila potpuno zadovoljna.

Sama pitanja nisu bila toliko potrebna, jer autor, sam sebi zapravo postavlja pitanja i sam pruža odgovore, To je čovjek, kojega kao na "tipku" trebaš dotaknuti i on odmah "proradi" i on priča što god želite. Kada date neki pojam - on će to izgovoriti. Međutim, posljedica je toga što autor u stvari živi na svim stranama svijeta, odnosno uglavnom u Europi, u svojoj Bosni u Hrvatskoj u svojoj Hrvatskoj - sve je to na neki način njegovo! On je  posvojio zapravo Europu, a vjerovatno će krenuti i dalje.

U potanju je zapravo - dar! Ili ga imaš ili ga nemaš. Autor ga ima.

- Za kraj bi vas upitali, i to baš vas. Vidimo kako je ova knjižnica premala  za održavanje ovih vrlo posjećenih tribina. Da li postoji nekakva mogućnost proširenja ovog prostora?

- Ja sam svjedok, kako smo se borili za ovu knjižnicu i ako je ona u stvari bila ugrožena, jer su neke "sile" htjele da novac koji je bio dodijeljen knjižnici da se prebaci na nešto sasvim drugo. I mi smo tada u ranim razdobljima ovog naselja Zapruđe stvorili klub intelektualaca, koji su u stvari uspjeli dobiti veliku bitku da tu bude knjižnica.To je bila prva prostorija. No, trebale su biti dvije prostorije, dva prostora - ovaj i još jedan koji je sad tu pokraj nas,koji je zapravo rezerviran i koji, kako sam čuo, kako će ipak doći nekakvi novci pa će se zapravo ipak taj drugi dio realizirati. Tamo će biti igraonica djece i slično, a ovdje će biti "čitači" itd...

- Znači , sada samo treba malo strpljenja da se i to realizira?

- Da, malo strpljenja. Naime, kada bi bilo malo više novca, ovdje bi se moglo uraditi svakoga tjedna tribina. Jer kako ste vidjeli i sami, tribina ima svoju publiku. A kada dođe neka od domaćih "zvijezda" , tada je posjeta još veća. Vidjeli ste ovdje kako su autor i moderatorica jako tiho govorili, vidite kako su oni zapravo iscrpili zapravo teror tihoga govora, Ovi u zadnjim redovima nisu baš čuli kako treba. Ali eto, ostali su i na neki način autor ima nekakvu magiju i on je zapravo ljude zadovoljio. Za ono što su došli, dobili su još i više!

- Vjerujemo, kako ćete se sa nama za kraj složiti. Naselje Zapruđe zaslužuje još jedan dio obećane knjižnice!?

-  Ooooo, pa definitivno!  Bez , daljnjega.  Bez ove knjižnice, naselje Zapruđe bi bilo pusto mjesto, međutim mi to ne damo.




gđa.  Nada Rončević, kordinator
knjižnice Vjekoslav Majer

- Kakvi su vaši dojmovi o večeras održanoj književnoj tribini?

- Ja se nikako ne mogu oteti dojmu, kako je naša knjižnica dosta premala, da zaista za velike kulturne programe kao što je Maja rekla, imamo malu knjižnicu.

Vidjeli ste kako se u nekoliko desetaka kvadrata smjestili oko 90-tak ljudi (pokušala sam prebrojiti zbog statistike koju redovito vodimo).

- Isto smo pitanje postavili i Maji, a sada ćemo ga ponoviti i vama. što ćemo, ukidati tribine ili tražiti veći prostor, negdje drugdje ili napokon proširiti knjižnicu?

-  O ukidanju tribina, zaista nema no govora, ma koliko se vi šalili. Mnogi su se već kroz ove godine naviknuli na naše tribine, one su polako postale tradicija. Ljudi nas već sada pitaju, kada je slijedeće tribina. To je jedno od češćih pitanja u našoj knjižnici. Mislim, iako se zna da je tribine uvijek održavaju zadnji četvrtak u mjesecu, a mi organizatori Maja i ja smo već sada u potrazi za autorom koji će biti zanimljiv publici, koji se čita i koji je aktualan. Maja Hrgović to zaista radi profesionalno, u ostalom ona je i nagrađivana novinarka i književnica, tako da  je ovo zbilja jedan vrhunski književni događaj, koji je veliki doprinos novozagrebačkoj ukupnoj kulturi.

- I znači, ono na što nam Maja Hrgović nije znala pružiti odgovor, reci vi: Kada će se knjižnica proširiti?

- Da, mi zaista pokušavamo potaknuti civilno društvo i potaknuti Zapruđance na ta pitanja o proširenju sa obzirom kako dolazi i proširenje samog naselja Zapruđe, izgradnjom novih POS-ovim zgradama. Uvjerena sam i iskreno mislim kako je ovo zaista pravi trenutak da se počinje ozbiljno na tu temu raditi.


gđa. Tihana Rašeta, voditeljica
 knjižnica Novog Zagreba
- Večeras nam se predstavio suvremeni hrvatski pisac Bekim Sejranović sa svojim novim romanom - Tvoj sin Huckleberry Finn.Na ovoj književnoj tribina se okupio zaista veliki broj ljudi (negdje oko 90- tak) naših "starih" članova.

Književnu tribinu je vodila Maja Herceg, koja već duži niz godina surađuje sa knjižnicom Vjekoslav Majer i sve je to u sklopu Novozagrebačke tribine, koja se odvija duži niz godina u samoj knjižnici.

- Moramo istaknuti kako je večeras na tribini sa obzirom na posjećenost, dosta bilo malo tijesno.

-  Da, da!  Jako bi nam dobro došla jedan malo veća dvorana, kako bi mogli imati više mjesta za svoje cijenjene korisnike i dječji odjel. Mišljenja sam kako naselje Zapruđe doista zaslužuje malo veći prostor!






"Kliknite" na fotografije, kako bi ih uvećali!















Nema komentara:

Objavi komentar