.

srijeda, 19. kolovoza 2015.

Kako održavati automobil, nakon ljeta (godišnjeg odmora)?

Pod uvjetom da je vozilo bilo pripremljeno za polazak na godišnji odmor, po povratku nam preostaje provjera mogućih posljedica ljetnih radosti poput parkiranja u hladovini stoljetnih borova i čempresa, prolivenih sokova po unutrašnjosti vozila i sl. Isto tako približavaju nam se hladniji i vlažniji dani pa treba vozilo pripremiti za nove izazove. No, počnimo redom:

Karoserija

Unutrašnjost karoserije pa tako i prtljažni prostor ispraznite od nepotrebnih predmeta i temeljito očistite od ostataka hrane , duhana i ostalih nečistoča kako biste spriječili pojavu insekata u vozilu. Ako ste pritom i pušač preporučujemo kemijsko čišćenje unutrašnjosti vozila jer to je jedina garancija da dolaskom maglovitih jutara i zatvorenih prozora na vozilu osigurate čista stakla i vidljivost bez masnih naslaga.

Postoje li naslage smole na laku karoserije probajte stari recept; istrljajte mrlju na vatu nanešenim maslinovim uljem a zatim isperite mlakom vodom s blagim tekućim deterdžentom.

Provjerite podizanjem poklopca motora imate li naslage lišća na usisnicima zraka ventilacije te u odvodnom kanalu ispod vjetrobranskog stakla. Usisani djelovi lišća izazvati će pojavu truleži i smrada u ventilacijskim otvorima a mokri priljubljeni uz lim karoserije zadržavajući vlagu izazivaju koroziju na tim mjestima.

Uređaj za ventilaciju vozila

Uređaj za ventilaciju treba očistiti sredstvom za dezinfekciju i ujedno promijeniti peludni filter kod vozila s klima uređajem. Vožnja kroz prirodu uz svoje lijepe trenutke donosi i pojačanu količinu biljnog peluda koji se taloži u filtru a i na stijenkama otvora ventilacije . Gradska vožnja u kolonama nakon svršetka godišnjih odmora a s još uvijek značajnim vanjskim temperaturama često zahtijeva pojačani rad puhala u vozilu. Osobe sklone alergijama dišnih putova naročito će osjetiti posljedice raspadanja peludi uzrokovano vlagom u ventilaciji vozila.

Uređaj za kočenje

Vožnja tokom ljeta s opterećenim vozilom pogotovo u koloni zahtijeva češća kočenja . Vučemo li za sobom još i prikolicu s čamcem ili kamp prikolicu kočenje će biti još učestalije i snažnije. Često i snažno kočenje vode pojačanom zagrijavanju kočne tekućine koja je hidroskopna te na sebe pri hlađenju veže kondenziranu vodu. Kočenje će vremenom biti sve lošije a prisustvo vode u kočnoj tekućini dovesti će do korozije kočnih cilindara.

Kontrolu i eventualnu zamjenu kočne tekućine prepustite Vašem serviseru.

Svjetlosni uređaji

Jutarnje magle koje nastupaju skrivaju opasnost od iznenadnog susreta s vozilom s neispravnom svjetlosnom signalizacijom . Budući da je vožnja s uključenim srednjim ( dnevnim ) svjetlima i zakonska obveza stalna vožnja pod svjetlima ima i svoju negativnu stranu. Žarulje vozila imaju svoj vijek trajanja izražen u satima. Već kod prve zamjene pregorjele žarulje radi se greška koja kasnije dovodi do nepotrebnih troškova. Tržište pa i veleprodajni centri preplavljeni su jeftinim setovima automobilskih žarulja u prikladnom pakovanju. Tko još nije posegnuo za njima ?( neka se nađe). Kada Vam žarulja zaista zatreba, ne vodite računa gdje ste ju kupili i koliko ste je platili. Posljedica je da nakon mjesec dana opet imate pregorjelu žarulju. Budući da sva novija vozila imaju pojačano punjenje naponom zbog potrebe mnogih el. potrošača u vozilu, napon punjenja od 15-16V postaje opravdanje za zahvate koji nisu potrebni. Dovoljno je kupiti kvalitetnu ( skuplju) žarulju ispravno je namjestiti i stvar je riješena. Aksiom «Vidjeti i biti viđen» u ovom prijelaznom razdoblju je itekako aktualan jer malo tko očekuje u tom dobu takvu opasnost.

Brisači stakla

Rosa u jutarnjim satima i zamagljena stakla redovita su pojava u jutarnjim kasno ljetnim satima. Gumice metlica brisača prejeftin su artikl da zbog slabe vidljivosti doživite nezgodu. Oni snalažljiviji naći će u maloprodaji gumice u metraži ali potreban je oprez. Suviše plastike u sastojku poneke čini opasnima. Primjerenije je zamijeniti komplet ( cca 50 Kn po kom) i time ostvariti dobru vidljivost a i izbjeći oštećenje vjetrobranskog stakla. Ne zaboravite na brisač stražnjeg stakla.

Vanjska ogledala

Najčešće su predmet zaborava a vrlo su važna tokom vožnje s zamagljenom unutrašnjošću vozila. Dovoljan je trenutak pogrešne procjene zbog slabe vidljivosti i nesreča je tu. Ispravna i ispravno namještena vanjska ogledala efikasno će zamijeniti unutrašnje ( kako bi inače vozači upravljali autobusom ili teretnim vozilom ?).

Gume

Odmorili smo se na godišnjem pa se sada treba i od odmora odmoriti. Još uvijek je lijepo vrijeme te tko će sada razmišljati o gumama. Međutim upravo je sada vrijeme za to.

Sjećate li se prošle zime? Zimskih guma ni za lijek. Kada su stigle bile su upitne kvalitete.

Stoga vrijeme je za potragu. Ne nađete li ih možete se predbilježiti. Nije dovoljno znati samo koju dimenziju trebate. Zaboravite šire gume od predviđenih. Obratite pažnju odnosno pitajte trgovca kada su proizvedene. Gume koje dugo stoje u neprimjerenom skladištu obično završe na akciji pa se vesele svi. I kupac ne znajući što je kupio i trgovac dobro znajući što je prodao. Naš prijedlog je kupnja svih četiri guma te čeličnih naplataka za njih ako na ljetnima imate alu naplatke. Izbjeći će te u proljeće promjenu pri kojoj ne rijetko dođe do oštećenja gume a i kroz par godina investicija će se isplatiti. Prednost je što ne morate čekati na milost vulkanizera već ih sami promijenite kada to želite.

Motor

 
Karburator servis,
Karlovačka cesta 81
Blato
Suvremeni motori ( a i oni stariji ) trebali bi se redovno servisirati po tvornički zadanoj shemi. Problem je nisu svi novi a niti «i oni stariji» već je realnije ih dijeliti na redovito servisirane i one koji to nisu. Bez obzira na servisni interval i vrijeme određeno za pohod u neki od servisa na kraju ljeta potrebno je zaviriti pod poklopac motora i prekontrolirati osnovne elemente.

Rashladna tekućina

ne antifriz koji je samo trgovački naziv za neke od njih) mora i tokom ljeta imati svoju određenu specifičnu težinu ( granicu upotrebljivosti ). Ako ste u nuždi morali nadotočiti vodu ili destiliranu vodu , kod novih tipova vozila ako je to više od 20 % biti će potrebno zamijeniti kompletnu količinu novom. Kod starijih vozila pomoći će korigiranje istovjetnim koncentratom. Veća količina utočene vode kod svih današnjih motora prouzročiti će zbog niskog vrelišta vode njegovo pregrijavanje tokom vožnje u gradskoj vrevi.

Filter zraka

( pluča motora ) je vrlo važan element u procesu sagorijevanja u motoru. Osim povećane potrošnje, nečist i pun prašine a kod starijih istrošenih motora i pun ulja smanjuje dotok potrebne količine zraka motoru što izaziva uz loš rad motora i ispiranje cilindara gorivom odnosno kod novih vozila pometnju u upravljanju motorom od strane računala te prebacivanje rada u pomoćni program i dirigirano smanjenje snage motora.

Vožnja lokalnim i seoskim cestama te uz velika gradilišta s puno prašine razlog su za temeljitu provjeru filtera kojeg nije dovoljno ispuhati ( sabiti čestice prašine još dublje u njegovu strukturu) već ga treba zamijeniti.

Ulje u motoru

Današnja suvremena ulja i maziva s produljenim intervalom zamjene predmijevaju korištenje vozila u pojačanom režimu po ugledu na razvijene zemlje. Prosjek prevaljene kilometraže od 10 000– 15 000 km godišnje daje prednost klasičnim motornim uljima jer uz trošenje ulja radom motora ono je podložno i starenju. Koristite li vozilo intenzivno u ljetnim mjesecima a van sezone rijeđe i držite se samo prijeđene kilometraže kao mjeru za promjenu, može Vas iznenaditi nagla potrošnja ulja . Prilagodite ulje u motoru Vašim uvjetima vožnje.

Danas se za starije motore preporuča polusintetsko ulje budući da većina proizvođača već ukida proizvodnju klasičnih mineralnih ulja. Motori novijih i novih vozila dakako koriste sintetska ulja gradacija 0W-40 do 10W-40. U nuždi neće štetiti ako morate nadoliti ulje drugog proizvođača. Vodite računa samo imate li u motoru sintetsko, polusintetsko ili mineralno ulje te ga takovo i nadolijte.

Nema komentara:

Objavi komentar