Novi Zagreb -
Dragi naši čitatelji, moramo istaknuti kako smo iznimno zadovoljni vašom
suradnjom, podrškom, ali i pitanjima koje nam stižu svakodnevno. Na takvom vam
angažmanu veliko hvala. Raspon vaših pitanja seže, od npr. kakvu tvrtku
otvoriti, koja će djelatnost biti u trendu za dvije ili tri godine, pa do
pitanja, kako otvoriti tvrtku u Makedoniji? Ovdje ne želimo isticati vrste
pitanja već njihovu raznolikost, a i sami znate kako "glupa" pitanja
ne postoje, već postoje "glupi" odgovori.
Troškovi otvaranja
Mnogo mladih poduzetnika nije niti svjesno
o kojim se troškovima radi prije nego li uopće krenu baviti se biznisom, a
pogotovo koliko ih taj biznis kasnije može koštati, bez obzira na promet i
zaradu koju mogu ostvariti svojim planovima. Kod malih poduzetnika ti su
troškovi još bitniji, jer što je manji promet i troškovi održavanja zauzimaju
veći udio u ukupnom prometu. Puno njih uopće ne razmišlja o fiksnim troškovima,
baveći se više razradom poslovne ideje, a sva tehnička pitanja namjeravaju
riješiti usput. No, usput se ispostavi da je troškova nepredviđeno mnogo i
često upravo taj financijski dio postane glavna preokupacija novog poduzetnika.
Stoga je potrebno dobro planiranje i razmišljanje, te upućenost u sve detalje
budućeg poslovnog pothvata i troškova koji se uz njega vežu.
Najčešće se poduzetnici odlučuju između obrta, poljoprivrednog gospodarstva,
društva s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) i njegovom novijom inačicom -
jednostavnim d.o.o. (j.d.o.o.).
Za početak, samo otvaranje obrta je
najjeftinije i tu je trošak oko 450,00 kuna, za j.d.o.o. otvaranje košta gotovo
dvostruko više - oko 800,00 kuna, dok je cijena za otvaranje d.o.o. najveća i
iznosi oko 5.000,00 kuna, i 20.000,00 kuna je temeljni kapital. Dakle, u
početku je za poduzetnike s manje sredstava najisplativije otvoriti obrt ili
j.d.o.o.
Porezi
i nameti
Druga stavka o kojoj trebate razmišljati
je sustav oporezivanja i PDV, prema kojem također možete zaključiti koji vas
oblik poslovanja najmanje košta i nakon pokretanja biznisa. Ovdje odgovor nije
jednostavan kao kod otvaranja, jer sam sustav PDV-a ovisi o mnogo faktora. Prag
za ulazak u sustav Poreza na dodanu vrijednost iznosi 300.000,00 kuna. U
slučaju da niste u sustavu PDV-a, Vaša usluga ili proizvod mogu na taj način
biti jeftiniji za korisnika ili kupca. Iako vam možda pruža prednost u startu, ali
u isto vrijeme PDV na ulaznim računima nećete moći odbijati, te će vam predstavljati dodatni trošak u poslovanju.
Također, PDV se može plaćati po izvršenim
ili naplaćenim uslugama, o čemu vam se najbolje savjetovati sa stručnom osobom.
To je bitno u slučajevima kad se naplata oduži, a istovremeno morate platiti
PDV, pa se događa da vam država naplaćuje PDV, pa čak i blokira račun, a da vi
novac za svoju uslugu ili prodaju još niste niti vidjeli.
Oporezivanje obrta
Razlika se pojavljuje i u sustavu
oporezivanja vašeg poslovanja, pa ste tako kao obrtnik, obveznici poreza na
dohodak, čija se stopa oporezivanja kreće od 12 do 36 posto + prirez.
Oporezivanje tvrtki
Kod trgovačkog društva porez plaćate po
osnovi Zakona o porez na dobit u iznosu od 12 posto, ako imate ostvaren promet
manji od 3 000.000,00 kn, a ako imate promet veći od 3.000.000,00 kn plaćate 18
posto.
Bitno je napomenuti da kod j.d.o.o. s
četvrtinom dobiti ne možete raspolagati, već tih 25 posto na kraju godine
morate unijeti u zakonske rezerve sve dok ne dostignete visinu temeljnog
kapitala od 20.000,00 kuna. Zakonske rezerve možete koristiti za povećanje
kapitala, te za pokriće gubitaka.
Također, ako ostatak dobiti namjeravate
isplatiti sami sebi ili drugim vlasnicima, plaćate još i 12 posto poreza na
dohodak od kapitala i pripadajući prirez ovisno o mjestu stanovanja, što možete
izbjeći u slučaju da ostalih 75 posto dobiti ne isplatite, već ih uložite u
razvoj poslovanja. No, u tom slučaju dobit ne možete “keširati” već ovisite
isključivo o plaći koju si odredite.
Ostale razlike obrta i tvrtki
Sljedeća stavka na koju trebate misliti
kod biranja između trgovačkog društva i obrta je hoćete li se baviti
obiteljskim biznisom ili ćete u poslovne poduhvate krenuti samostalno. Naime,
kod obrta članovi obitelji mogu pomagati u poslu i bez prijave, dok u društvu
svi koji nešto pomažu ili rade, moraju biti prijavljeni i za njih moraju biti
plaćeni doprinosi i ostale obaveze.
Obrtnik je u prednosti i kod gotovog novca
iz svojeg obrta s kojim može raspolagati kako hoće, dok u tvrtki tim novcem
možete raspolagati isključivo za potrebe tvrtke.
Kod održavanja poslovanja postoje i
nepromjenjivi, odnosno stalni troškovi, poput članarine komorama, od Obrtničke
za koju se izdvaja 76 kuna do HGK gdje je minimalna članarina 42,00 kune, na
što još idu razni doprinosi.
Dakle, pojedine prednosti određenog
poslovnog oblika morate u startu primijeniti na posao kojim se želite baviti.
Skupo
zatvaranje
Na koncu, ako se vaš poslovni pothvat
izjalovi i odlučite od svega odustati, ne zaboravite da tu postoje i vrlo važne
razlike. Naime, obrt možete zatvoriti u nekoliko dana i bez posebnih troškova,
dok će vas zatvaranje trgovačkog društva koštati i vremena i novaca - da bi zatvorili tvrtku,
morate proći kroz dugotrajni postupak likvidacije ili stečaja na Trgovačkom
sudu, koji će vas koštati najmanje 10.000,00 kuna.
Vođenje poslovnih knjiga
Na pitanje obrt ili trgovačko društvo nema
jednostavnog odgovora i dosta toga ovisi o visini ukupnih prihoda koje
planirate, broju zaposlenih, troškovima i drugom. Za biznis koji neće prelaziti
300.000,00 kuna pogodan je primjerice paušalni obrt, jer porez i doprinose
plaćate paušalno, samo je ostvareni promet kriterij za plaćanje. Knjige koje
morate voditi je samo knjiga prometa.
Za
obrt pak trebate voditi jednostavne poslovne knjige i na taj način se utvrđuje
dohodak. Tu je trošak vođenja poslovnih knjiga mnogo manji nego za tvrtke.
Dok primjerice, trgovačka društva vode
poslovne knjige sukladno Zakonu o računovodstvu i na taj način se utvrđuje
dobit, koja se oporezuje. Radi se o dvojnom knjigovodstvu, koje predstavlja
puno pregledniji uvid u poslovanje, ali i veće troškove knjigovodstvenih
usluga.
Razlike d.o.o. i j.d.o.o. gotovo da i nema
osim temeljnog kapitala koji na neki način daje ozbiljnost poslu.
Zaključak
Ovo su neke najosnovnije upute, ali bi Vam
u svakom slučaju preporučila da se prije otvaranja posavjetujete s nekom
stručnom osobom ili knjigovodstvenim servisom, jer vam je start najbitniji.
Nema komentara:
Objavi komentar