.

petak, 5. svibnja 2017.

Porezni nadzor i obnova postupka odgovora

Osijek Dobili smo još jedno zanimljivo pitanje. Pitanje se odnosi na obračun PDV-a, odbitak pretporeza po računima, odnosno obnovu postupka. Šaljite nam i dalje Vaša pitanja na poduzetnik.vlado@gmail.com

Pitanje:

Tvrtka koja se bavila završnim radovima u građevinarstvu (u međuvremenu je zbog poteškoća u poslovanju ugašena) je 2010. g. imala porezni nadzor u kojem je utvrđeno da joj se ne može priznati pretporez po svim ulaznim računima.

Tvrtka je kao naručitelj sklopila 03.07.2008. ugovor s izvođačem radova na jednom objektu i po njemu je dobila 4 ulazna računa za izvođenje građevinskih radova na stambeno poslovnom objektu.

Izvođač radova je s naručiteljem radova 03.07.2008. g. sklopio ugovor o zakupu poslovnih prostorija površine od 110 m2 u kojem je predviđena kompenzacija kao način plaćanja, a ovlaštena osoba (direktor i osnivač) izvođača radova je dala posebnu izjavu naručitelju radova kojom se obavezuje da će se izvedeni radovi fakturirani u ova 4 ulazna računa naplatiti kompenzacijom kroz zakup poslovnih prostorija.

Nakon izvršenih radova naručitelj radova je za dio radova pisanim putem uložio reklamaciju za uklanjanjem nedostataka zbog nekvalitetno izvršenih radova.
Predmet poreznog nadzora je bilo razdoblje od 01.01. do 31.12.2008. g. U poreznom nadzoru je utvrđeno da se za ova 4 računa ne može priznati pretporez. Nadzorom je neosporno utvrđeno da su radovi završeni.

Sporna činjenica je bila što poslovna dokumentacija kod izvođača radova i odgovorna osoba izvođača radova, koja živi u drugom mjestu, nisu bila dostupna poreznim tijelima u sjedištu tvrtke izvođača radova. Kod izvođača radova, poreznog obveznika, se nije mogao obaviti porezni nadzor budući da je odgovorna osoba bila nedostupna i porezni obveznik nije podnosio nadležnoj Poreznoj upravi mjesečne prijave poreza na dodanu vrijednost niti je dostavio konačni obračun za 2008. godinu (Obrazac PDV-K).

Budući da se kod izvođača radova nije mogao izvršiti porezni nadzor nije se priznao pretporez kod naručitelja radova.

Može li naručitelj radova snositi posljedice zbog kojih nije kriv te zbog toga što se kod izvođača radova nije mogao obaviti porezni nadzor te kako se utvrđuje dostupnost odgovorne osobe koja je imala registriranu tvrtku što je bilo vidljivo iz registra trgovačkih društava pri Ministarstvu pravosuđa? Je li se moglo prema OIB-u odgovorne osobe utvrditi njegova adresa i putem policijske postaje pronaći gdje se on nalazio?

U međuvremenu je tvrtka naručitelja, zbog poteškoća u poslovanju, prestala s radom, a tvrtka izvođača radova je 2011. g. brisana iz sudskog registra jer nije u posljednje tri godine objavila svoja godišnja financijska izvješća.

Njegove žalbe odbilo je prvostupanjsko i drugostupanjsko porezno tijelo. Može li naručitelj radova pokrenuti i kada upravni spor i/ili obnovu postupka jer je tek sada došla do saznanja novih činjenica i mogućnosti upotrebe novih dokaza? 

Može li vlasnik i osnivač tvrtke koja više ne postoji osobno odgovarati za iznos nepriznatog poreznog nadzora posebno ako ne postoji odgovornost za obveze tvrtke osobnom imovinom?

Odgovor:

Poštovani,

Obzirom da se prema navodima iz upita ne može razabrati u kojem dijelu postupka nadzora porezni obveznik prigovara i je li s te osnove porezni obveznik prekršajno kažnjavan ili nije ne može se dati niti konkretan odgovor.

 Člankom 115. i 116. Općeg poreznog zakona (Narodne novine, broj 115/16, u daljnjem tekstu: OPZ) propisano je da je porezni nadzor dio porezno – pravnog odnosa u kojem porezno tijelo provodi postupak radi provjere i utvrđivanja činjenica bitnih za oporezivanje poreznih obveznika i drugih osoba te da porezna tijela provode porezni nadzor sukladno zakonu kojim se uređuje pojedina vrsta poreza. Porezni nadzor obavljaju porezni revizori, porezni inspektori i drugi državni službenici ovlašteni za provedbu poreznog nadzora.

 Sukladno članku 117. stavku 1. OPZ-a porezni nadzor može se obavljati kod svih poreznih obveznika i drugih osoba koje raspolažu činjenicama i dokazima bitnima za oporezivanje.

 Odredbama članka 126. OPZ-a propisano je što sve zapisnik o poreznom nadzoru mora sadržavati, te da na zapisnik o poreznom nadzoru porezni obveznik ima pravo podnijeti prigovor u roku koji ne može biti kraći od pet dana, a niti dulji od dvadeset dana, računajući od dana primitka zapisnika. Na temelju činjenica navedenih u zapisniku i u dopunskom zapisniku o poreznom nadzoru donosi se porezno rješenje na koje porezni obveznik ima pravo žalbe u propisanom roku.

 Sukladno navedenom, protiv poreznog akta kojim je odlučeno o pojedinačnim pravima i obvezama iz porezno pravnog odnosa porezni obveznik može u skladu s člankom 178. OPZ-a nadležnom tijelu u propisanom roku podnijeti žalbu sukladno uputi o pravnom lijeku.

Podnošenje žalbe odgađa izvršenje pobijanog poreznog rješenja donesenog u postupku poreznog nadzora pa za poreznog obveznika ne nastupaju pravne posljedice sve do donošenja rješenja o žalbi Ministarstva financija – Samostalnog sektora za drugostupanjski upravni postupak.

Slijedom navedenog, porezni obveznik je imao mogućnost podnijeti žalbu Ministarstvu financija – Samostalnom sektoru za drugostupanjski upravni postupak i pobijati rješenje doneseno u postupu nadzora. Stoga su svi argumenti izneseni u upitu trebali biti izneseni prilikom podnošenja žalbe.

Ministarstvo financija
Porezna uprava