Novi Zagreb - Osim što sam life coach i NLP practitioner, također
sam i viši medijator. O medijaciji ću pisati u jednom drugom članku, no vidjet
ćete kako ćete brzo shvatiti što je to.
Medijacija u školi
Držim i provodim radionice već treću generaciju učenika u
osnovnoj školi. To je u cijelosti više od 10 godina. Opisat ću vam kako one
izgledaju na jednom primjeru i kako učenici reagiraju. Radionice pohađaju djeca
od 7-15 godina.
Odabirem samo jedan sat koji ću vam ukratko prezentirati.
Krećem uvijek od primjera iz učeničke okoline koja im je
najbliža, najrealnija i najprihvatljivija. Djeca ne mogu slušati nešto što im
je strano i daleko od njih.
Situacija
Primjer koji su dobili bio je događaj između Ane i Matije.
Ana i Matija sjede zajedno u klupi. Ana nije imala lijepilo.
Tijekom nekog rada Ana je u više navrata uzimala lijepilo od Matije. Nakon
nekog vremena Matija je uzeo škare i odrezao dio rada kojeg je uređivala Ana.
Nakon takvog primjera krećemo u analizu. Postavljam jedno i
drugo dijete na poziciju u prostoru. Postavljam Anu i Matiju. Ovo činim kako bi
situacija za djecu bila što plastičnija.
Vrlo brzo su uočili da je Ana trebala kulturno zamoliti
Matiju prije uzimanja lijepila. Bez daljnjega, no nije. Situacija postaje
mučnija. Što je trebao Matija napraviti i kada?
Matija nije odmah reagirao, te je akumulirao ljutnju u sebi
koja je eksalirala prvom mogućom radnjom kao odgovorom na Anino ponašanje.
Ne trpi - pitaj - reci
Osim što trebamo unaprijed pitati, jednako tako ne trebamo
trpjeti. Klinci su to shvatili nakon nekog vremena, jer jednako kao i mi, vide
jedino vanjske reakcije. One su najvidljivije i najneistinitije. Slijepo
gledajući na njih mogu izvući netočne informacije. Povodeći se za njima također
i neprimjereno reagirati i dovesti se u sukob. Dubinsko značenje ne znaju. I
oni reagiraju jednako tako, a vidljive su samo njihove reakcije. Reakcije na
ono što vide i čuju.
Sukob ili odnos
Drugi sat smo istraživali što i kako treba reći Matija ako
nije Ana reagirala upitom.
Odgovori su bili:
"Idi i uzmi od nekoga drugoga"
"Ne možeš mi uzimati bez pitanja"
Ana i Matija su prijatelji koji sjede u istoj klupi. Kakav
će dalje biti njihov odnos nakon ovih rečenica?, upitala sam ih.
"Posvađat će se. Neće više biti
prijatelji.", bili su njihovi odgovori.
Pitala sam ih kako će Matija reći Ani, a da ostanu
prijatelji i da kaže ono što želi. Matija ima pravo reći svoj stav, a da
nikoga, pa ni Anu ne uvrijedi.
Naravno trebalo je prvo znati što Matija želi. Kako su to
znali krenuli su tu informaciju oblikovati u rečenicu. On i dalje želi posuditi
Ani lijepilo, ali da ga ona pita prije toga.
Došli su do rješenja koje glasi," Želim da me pitaš
kada želiš posuditi od mene lijepilo."
Shvatili su da postoji mogućnost da ili jedan ili drugi
utječu na rješenje situacije. Ako to nije učinio jedan od njih jer je predvidio
ili nema znanja, uvijek to može napraviti onaj drugi.
"Kakav će sada biti odnos među njima?", pitala sam
ih. Rekli su da će ostati prijatelji. Jedno dijete je navelo da će biti još i
bolji.
Medijacija života
Nakon sata sam kod učenika primijetila svojevrsnu smirenost
u nekim drugim aktivnostima.
Kako ovo već radim 10 godina mogu također navesti kako
učenici svoje znanje na samo jednom primjeru odmah primjenjuju na drugim
situacijama bile prošle ili buduće i počinju zamjećivati odstupanja u ponašanju
drugih. Prednost je kod ovih učenika da oni u kratkom vremenu postaju osjetilno
jači. Ne treba im agresivnost jer iz smirene pozicije vide više.
Učenici koji prolaze edukaciju medijacije kroz četiri godine
formiraju novu vrstu ponašanja i nove obrasce u komunikaciji. Rjeđe upadaju u
sukobe i znaju kontrolirati sukob ako se nađu u njemu. Pozitivno djeluju na sve
oko sebe počevši od roditelja, drugih članova obitelji i prijatelja.
Vidjeli ste iz primjera kako na jednostavan način dolaze do
rješenja i produljenja komunikacije bez ikakvih forsiranja. Ovome ih nitko nije
naučio, kao i nas, no imaju priliku usvojiti ove vještine. Prednost je da ovu
komunikaciju prepoznaju drugi, što im daje motivaciju i veliki osjećaj
odgovornosti. Osjećaju se pri tom ugodno prepoznajući svoju količinu utjecaja.
Medijacija je vidljiva
Srce ni postane veliko svaki put kada vidim kod njih rezultate,
a kad čujem od drugih da primjećuju različitosti, onda znam da sam na pravom
putu, pa krenem još jače i više.
Raspoznat ćete ih jer su veseli, ali ne razmaženi. Imaju manire
pristojnog i opreznog ponašanja, ali se ne boje. Imaju svoj stav kojeg znaju
oblikovati i iza njega stajati. Rječiti su i svako bi ih rado u svom okruženju.
Drago mi je da mogu stvarati ovako bogate generacije budućih
ljudi.
Kako vi stvarate promjene?
One su danas potrebne našem društvu kao kap vode.