Novi Zagreb - Nedavno mi je gluha gospođa koja je bila s gluhoslijepom gospođom u
trenutku kad je ova bila izuzetno uznemirena jer je saznala da joj je umro
brat, rekla: “Hvala Bogu da si ti bila s nama tada, jer ti čuješ”
Zašto sam ja bila bolja osoba utješiti nekoga zato što čujem?
Navikla sam na komentare kojima je obrazloženje da ja napravim nešto
što nije izravno povezano sa sluhom bolje taj što ja čujem. Ili, lako meni jer
ja čujem.
Vidim da se korisnici odnose prema meni u udruzi i kolegicama
prevoditeljicama kao da smo autoriteti. Zato što čujemo. Kolege s oštećenjima
sluha doživljavaju ravnopravnije.
Kad je sve to počelo? Kad im je društvo nametnulo osjećaj građana
2.reda?
Biti gluhoslijep od ranog djetinjstva, iako u onoj kategoriji
slabovidnost + nagluhost dovodi do gubitka brojnih informacija. Nismo ni
svjesni koliki je to ogroman obim propuštanja kad si tu u prostoriji ali kao da
nisi tu. Gluhoslijepe osobe zahtijevaju komunikaciju 1 na 1 i to puno vremena.
U obitelji, koji od ukućana ima toliko vremena i strpljenja biti uz
gluhoslijepo, gluho dijete dok god se u obitelji neka dinamika odvija? Tim više
ako obitelj ne zna komunicirati s njime što je čest slučaj kad ostali ukućani
nemaju tih senzoričkih oštećenja. Život je dinamičan, brz. Ponekad je bitno da
je dijete nahranjeno, obučeno, naspavano, zabavljeno samo sobom. A manje bitno
da zna kako se u obitelji priča o sportu, izletima, obvezama, raspravlja o
razmiricama. Pa čak kad dođe do tog da je dijete izravno uključeno u situaciju,
produžuje se taj roditeljski nagon da obavljaju stvari umjesto svog djeteta.
Izdvajaju ga iz situacije.
Gluhoslijepo dijete u školi. Koja škola ima dovoljno kadra za poduku
1 na 1?
Gluhoslijepa osoba na poslu? Rijetko, malo njih radi. A tada
računica “Mogu sve samo mi treba tri puta više vremena” predstavlja izazov za
poslodavca i kolege.
I kako sad to gluhoslijepo dijete odrasta? Gleda braću i sestre (ili
drugu djecu) s puno prijatelja, češće pozivane na rođendane, aktivnije
uključene u igru. Gluhoslijepi mladić ili djevojka na zabavi sjedi i promatra
koliko mu osjetila dopuštaju. Tu je, ali nije dio toga. Ne sudjeluje u šalama i
zadirkivanjima. Često najviše što može dobiti da mu netko samo prenese temu o
kojoj se priča. Na poslu već zna da je tamo, ali nije baš dio tima.
Stoga se gluhi okreću jedni drugima, stvaraju svoja društva, svoju
kulturu i običaje. Uživaju i provode se u svom krugu ljudi. Kad se dogodi
gubitak vida pa osoba pređe u populaciju gluhoslijepih, što mislite imaju li
sad ti gluhi dovoljno strpljenja obraćati se samo tom jednom gluhoslijepom
članu društva. Ili spontano komunikacija opet teče brzo, fluentno. Znakuju,
ruke dinamično rade, govornici se izmjenjuju. Sa svojim npr. suženim vidnim
poljem gluhoslijepa osoba dok uoči da je riječ preuzeo netko drugi i tko je taj
drugi vjerojatno je već propustila puno informacija. No, kad vid još više
oslabi pa gluhoslijepom priđe gluhi sugovornik i znakuje čega nije ni svjestan
jer ga nije primio za ruke za taj prelazak na taktilnu komunikaciju. Teško je
to i gluhom sugovorniku, jer to nije stvar shvaćanja situacije nego vještina
komunikacije koju se uči. Uči se zamisliti se na mjestu gluhoslijepe osobe-
koje joj je sad vidno polje, kako joj moram znakovati ili koje joj je bolje
uho, s koje blizine i kojom bojom glasa joj pričati.
I da li sad meni moj sluh daje moć i za utješiti nekoga? U velikoj
mjeri – da, jer sam kroz život prolazila upijajući mnogo više informacija,
socijalizacije i znat ću što sada treba napraviti dalje i znat ću koju službu
zvati za pomoć i imati ću ideje za situaciju koje sam pokupila negdje onako
usput.