Novi Zagreb - Početkom
prosinca nazvala me gospođa u ranim 50-im godinama s molbom da joj pomognem oko
procedure osnivanja njezinog jednostavnog d.o.o. i kasnijeg vođenja
knjigovodstva istog. Gospođa je, pogađate, ostala bez posla i nakon nekoliko mjeseci
bezuspješnog traženja zaposlenja na Zavodu za zapošljavanje, odlučila sama se
pobrinuti za svoju egzistenciju. Njezina poslovna ideja je, kako nema neku višu
kvalifikaciju, pružanje usluga čišćenja po kućama, stambenim zgradama, manjim
firmama....
Došla
je u moj ured, i nakon ugodnog upoznavanja i čavrljanja, moje prvo pitanje bilo
je zašto se odlučila na osnivanje j.d.o.o. Odgovor očekivan – zato jer je
najjeftinije – košta samo 10 kuna. To je
osnovna i glavna zabluda ljudi oko osnivanja vlastite firme. Osnivanje, ili
kako naši ljudi vole reći „otvaranje“ jednostavnog d.o.o., maksimalno je
pojednostavljeno, temeljnog kapitala praktički nema (simboličkih 10 kuna),
procedura je gotova relativno brzo (cca tjedan dana), i uz minimalne troškove i
kratak rok – posao može početi! Zvuči prilično primamljivo. No, da li je to za
sve početnike to uistinu najjednostavniji i najbolji početak?
Uzmimo
za primjer moju gospođu iz uvoda. Ona se odlučila baviti uslužnom djelatnošću,
za početak će raditi sama , jer poslove tek treba osigurati i pribaviti,
ostvarivat će relativno male prihode, cca 8 – 10.000 kn mjesečno – da zaradi
sebi za plaću. Ako osniva j.d.o.o., tamo
će biti direktor, mora se zaposliti, i mjesečni trošak za doprinose je oko
2.000 kn, neto plaća iznosi 3.900 kn, trošak knjigovodstva minimalno oko 500
kn, članarina HGK i ostali doprinosi cca 50 – 70 kn mjesečno, ukoliko će
izdavati gotovinske račune potrebno je nabaviti fiskalnu blagajnu plus
certifikat FINE, minimalni trošak 150 – 200 kn mjesečno. Dakle, fiksnih
troškova (bez neto plaće) imati će oko 2.800 kn.
Ja
sam joj predložila da razmotri još jednu opciju – otvaranje obrta. Otvaranje
obrta je brzo i jednostavno (2-3 dana, par stotina kuna), a osim toga ima i još
jednu veliku prednost – mogućnost paušalnog oporezivanja. Svaki obrt koji
ostvaruje godišnji promet do 230.000 kn ima mogućnost paušalno plaćati porez.
To prije svega znači da ne mora voditi poslovne knjige (niti imati knjigovođu),
već da porez i doprinose plaća prema unaprijed određenim iznosima koje mu
Porezna uprava utvrđuje rješenjem. Jedina evidencija koju treba voditi je popis
izdanih računa, a do 01.07.2017. za izdavanje računa nije potrebna ni fiskalna
blagajna. Svi troškovi koje bi u ovom slučaju imala su mjesečni doprinosi u
iznosu od 1.160 kn i akontacija poreza na dohodak od 172,50 kn – cca 1.400 kn
manje nego da osniva tvrtku. I ono što je najvažnije, bez stresa oko
razlučivanja poslovnih i ne poslovnih troškova, R1 računa, knjigovođe....
Još
jedna važna napomena na kraju, shvatite da posao ne ide, da prihodi nisu bas
onakvi kakve ste planirali pa ne možete pokriti troškove? Obrt zatvorite u roku
od 2 dana sa 500 kn u džepu. Likvidacija tvrtke traje mjesecima i košta par
tisuća kuna.
Moja
gospođa odlučila se otvoriti obrt i zatražiti paušalno oporezivanje. Uputila
sam je i da se javi na Zavod za zapošljavanje i zatraži poticaj za
samozapošljavanje koji može biti do 25.000 kn. Postupak dobivanja poticaja je u
tijeku, slijedi registracija obrta i početak rada. Nadam se da ću gospođu vidjeti
ponovo, kad njezin posao preraste paušalno oporezivanje i kad će joj knjigovođa
stvarno trebati. To joj od srca želim.
A
i Vama želim da budete poput uspješnih poduzetnika, da širite vidike, nalazite
nove prilike, prilagođavate se, uspijevate i
rastete.
Do čitanja, Snježana
Nema komentara:
Objavi komentar