.

srijeda, 18. siječnja 2017.

Tvrtka ili obrt

Novi Zagreb - Početkom prosinca nazvala me gospođa u ranim 50-im godinama s molbom da joj pomognem oko procedure osnivanja njezinog jednostavnog d.o.o. i kasnijeg vođenja knjigovodstva istog. Gospođa je, pogađate, ostala bez posla i nakon nekoliko mjeseci bezuspješnog traženja zaposlenja na Zavodu za zapošljavanje, odlučila sama se pobrinuti za svoju egzistenciju. Njezina poslovna ideja je, kako nema neku višu kvalifikaciju, pružanje usluga čišćenja po kućama, stambenim zgradama, manjim firmama....

Došla je u moj ured, i nakon ugodnog upoznavanja i čavrljanja, moje prvo pitanje bilo je zašto se odlučila na osnivanje j.d.o.o. Odgovor očekivan – zato jer je najjeftinije – košta samo 10 kuna.  To je osnovna i glavna zabluda ljudi oko osnivanja vlastite firme. Osnivanje, ili kako naši ljudi vole reći „otvaranje“ jednostavnog d.o.o., maksimalno je pojednostavljeno, temeljnog kapitala praktički nema (simboličkih 10 kuna), procedura je gotova relativno brzo (cca tjedan dana), i uz minimalne troškove i kratak rok – posao može početi! Zvuči prilično primamljivo. No, da li je to za sve početnike to uistinu najjednostavniji i najbolji početak?

Uzmimo za primjer moju gospođu iz uvoda. Ona se odlučila baviti uslužnom djelatnošću, za početak će raditi sama , jer poslove tek treba osigurati i pribaviti, ostvarivat će relativno male prihode, cca 8 – 10.000 kn mjesečno – da zaradi sebi za plaću.  Ako osniva j.d.o.o., tamo će biti direktor, mora se zaposliti, i mjesečni trošak za doprinose je oko 2.000 kn, neto plaća iznosi 3.900 kn, trošak knjigovodstva minimalno oko 500 kn, članarina HGK i ostali doprinosi cca 50 – 70 kn mjesečno, ukoliko će izdavati gotovinske račune potrebno je nabaviti fiskalnu blagajnu plus certifikat FINE, minimalni trošak 150 – 200 kn mjesečno. Dakle, fiksnih troškova (bez neto plaće) imati će oko 2.800 kn.

Ja sam joj predložila da razmotri još jednu opciju – otvaranje obrta. Otvaranje obrta je brzo i jednostavno (2-3 dana, par stotina kuna), a osim toga ima i još jednu veliku prednost – mogućnost paušalnog oporezivanja. Svaki obrt koji ostvaruje godišnji promet do 230.000 kn ima mogućnost paušalno plaćati porez. To prije svega znači da ne mora voditi poslovne knjige (niti imati knjigovođu), već da porez i doprinose plaća prema unaprijed određenim iznosima koje mu Porezna uprava utvrđuje rješenjem. Jedina evidencija koju treba voditi je popis izdanih računa, a do 01.07.2017. za izdavanje računa nije potrebna ni fiskalna blagajna. Svi troškovi koje bi u ovom slučaju imala su mjesečni doprinosi u iznosu od 1.160 kn i akontacija poreza na dohodak od 172,50 kn – cca 1.400 kn manje nego da osniva tvrtku. I ono što je najvažnije, bez stresa oko razlučivanja poslovnih i ne poslovnih troškova, R1 računa, knjigovođe....

Još jedna važna napomena na kraju, shvatite da posao ne ide, da prihodi nisu bas onakvi kakve ste planirali pa ne možete pokriti troškove? Obrt zatvorite u roku od 2 dana sa 500 kn u džepu. Likvidacija tvrtke traje mjesecima i košta par tisuća kuna.

Moja gospođa odlučila se otvoriti obrt i zatražiti paušalno oporezivanje. Uputila sam je i da se javi na Zavod za zapošljavanje i zatraži poticaj za samozapošljavanje koji može biti do 25.000 kn. Postupak dobivanja poticaja je u tijeku, slijedi registracija obrta i početak rada. Nadam se da ću gospođu vidjeti ponovo, kad njezin posao preraste paušalno oporezivanje i kad će joj knjigovođa stvarno trebati. To joj od srca želim.

A i Vama želim da budete poput uspješnih poduzetnika, da širite vidike, nalazite nove prilike, prilagođavate se, uspijevate i  rastete. 

Do čitanja, Snježana

Nema komentara:

Objavi komentar