.

petak, 26. listopada 2018.

Ja sve mogu, veli dijete

Remetinečki Gaj - Na stalnom putu senzibilizacije javnosti o gluhosljepoći trenutna stanica nam je rad s  osnovnoškolacima. Tijekom provedbe projekta „Gluhoslijepe osobe i biciklisti zajedno u pješačkim zonama-senzibilizacija djece biciklista“ obilazimo desetak škola Zagreba i 11 nizinskih gradova Hrvatske. Ciljna skupina nam je bila 5.razred jer tada počinju samostalno voziti bicikle po naselju gotovo svi. No u dogovoru sa školama prilagođujemo uzrast kako okolnosti dopuštaju. Uključuju se djeca nižih i viših razreda. Moram priznati da im je spoj ove dvije teme vrlo zanimljiv- gluhosljepoća, kako je ne vidjeti i ne čuti te biciklizam – gdje su mali majstori vještine.
Djeci približimo pojam gluhosljepoće kroz osnovne informacije u formi predavanja, a kolegica- partneri u projektu Sindikat biciklista, djeci ispriča o prometnim pravilima i biciklističkom bontonu. Zatim djeca mogu isprobati istovremeno koristiti naočale za simulaciju oštećenja vida i slušalice za prikrivanje buke te se na kratko staviti u poziciju gluhoslijepe osobe - tog ranjivog pješaka na nogostupu. Htjeli smo djeci skrenuti pozornost zašto neki pješaci ne reagiraju na zvono bicikla, neki čak i kad im mašeš ispred lica. Zato što mu kombinacija dvostrukog senzornog oštećenja (ili pojedinačnog) baš to onemogućava. Gluhosljepoća se ne vidi iz vana. I dok god (usprkos našim brojnim upozoravanjima korisnika na važnost korištenja crveno-bijelog štapa) se osoba osjeća dovoljno spretnom da se sama kreće ulicom, to i čini. Oprezno i usporeno, koristeći statične orijentire. Poput kontrastne razlike u boji pločnika i travnjaka iako tu bila i biciklistička staza. I dok do povremenih sudara s drugim pješacima, (okrznuće ramenom, vrećicom, torbom) dolazi u većem broju- nisu toliko opasni. No, sudar s biciklistom je već puno teži. Posebice jer ga gluhoslijepa osoba zbog brzine kretanja teško uočava. Brzo izmiče vidnim mogućnostima gluhoslijepe osobe, a gotovo su bešumni. Zato smo se ovim projektom usmjerili baš na taj aspekt sigurnosti cestovnog prometa. Financijski nas je prepoznalo i podržalo Ministarstvo unutarnjih poslova u sklopu Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa RH 2011-2020.godine.

Kad osnovnoškolci poslušaju edukaciju, red dođe na isprobavanje rekvizita i kretanje s njima. Što su djeca manja, to radije jurcaju s naočalama i slušalicama. Moramo ih loviti i upozoravati na mogućnost ozljede. Maleni nam odgovaraju: „ja vidim sve i čujem sve!“ Blaženo nesvjesni da ono što čuju i ono što vide nije sve. Samo njihovo sve!

Da li tako i gluhoslijepa djeca, s ostacima osjetila, razmišljaju kako mogu sve?! Koliki je to poticaj za učenje!! Toliko osporavan s „Nije to za tebe“

No, naša videća i čujuća dječica, koja su „mogla sve“ će ipak pohraniti u glavi neka iskustvena sjećanja da vid i sluh nisu svakome isti. Možda će se produbiti interesi, saznati više o temi kako sazrijevaju. I dobit ćemo generacije mladih ljudi s prihvaćanjem postojanja razlika među ljudima koje naše društvo obogaćuju te da se svakoj osobi treba prići s poštovanjem, a svoju moć, brzinu i vještinu bicikliranja, isprobavati samo na sigurnim mjestima i za pješake i za male bicikliste.

Jedno od pitanja djece koje je pogodilo sridu socijalnog problema gluhoslijepih osoba: „Je li njima dosadno?“ Daaa! Sve što treba gluhoslijepima je uključiti ih u igru!
















Nema komentara:

Objavi komentar