Novi Zagreb - ....a to mogu biti poteškoće u
učenju. U svojoj praksi sam mnogo puta čula rečenice poput “ Mučimo se s
lektirom, povijesti, prirodom, matematikom i slično...”, “ satima smo pred
knjigom, čitamo i ništa, kao da ne razumije što pročita....“ Ja jednostavno više
ne mogu...” Kako mogu pomoći svom djetetu? “
Kada dijete ima takvih poteškoća sa školskim gradivom,
odmah bi trebalo ispitati radi li se o specifičnim poteškoćama u učenju. Tako će
dijete imati poteškoća sa čitanjem, sposobnosti sinteze glasova u slogove,
poteškoće sa računanjem poteškoća u usvajanju školskih vještina.
Treba posebno naglasiti da takvi deficiti nisu
direktna posljedica drugih poremećaja kao što su mentalna retardacija,
oštećenje CNS-a, poremećaji vida i sluha ili emocionalni poremećaji, ali da se
može desiti u isto vrijeme i postojanje tih poteškoća.Specifične smetnje u
učenju često se vežu uz druge kliničke sindrome kao što su poremećaji ponašanja
ili drugi razvojni poremećaji, kao npr specifični razvojni poremećaji motornog
funkcioniranja ili specifični razvojni poremećaj govora I jezika. Sama
etiologija specifičnih smetnji u učenju je nepoznata. Postoji naime
pretpostavka o postojanju bioloških faktora koji stupaju u interakciju sa
nebiloškim faktorima ( kao što su okolnosti za učenje i kvaliteta nastavnog
procesa ).
Kao etiološki faktori se navode:
- cerebralna nelateralizacija
- dismaturacija
- deprivacija sredine
- genetski faktor
- minimalna disfunkcija CNS-a
- oštećenje mozga
- nemirno spavanje, dijete je svojeglavo, neozbiljno, neposlušno, promjenjivog ponašanja, nervozno
- brbljivo, odgovara, viče, zatvara se u sebe i ne govori, šuti, slabo izgovara neke glasove, riječi napola izgovara i to plačljivo
- neposlušno, ne sluša, dekoncentrirano se
- suviše mirno, plašljivo, sanjalica
- vrlo često se proglašava kao “nespretno “ dijete,
- drukčije doživljava okolinu nego ostala djeca
- slabo pamti, zaboravlčja
- previše zaigrano dijete, djetinjasto
- tvrdoglavo, preosjetljivo
- nema apetita
- pretjerano se znoji
- ljubomorano na sestru / brata
Vrlo je važno na vrijeme otkriti da dijete ima
specifične smetnje u učenju, da bi se što ranije dijete uključilo u obradu što
logopeda a i po potrebi i psihologa, te da se dijete nadalje uključi u
terapiju.Poznato je da su uz smetnje u učenju javljaju i poteškoće u čitanju i
pisanju, te se javljaju i niz tzv. popratnih simptoma kao što su:smanjena
koncentracija, reduciran tempo rada, deficit verbalnog odnosno vizualnog
pamćenja, poteškoće u orjentaciji u prostoru, infantilno ponašanje, nedostatak
koordinacije u finoj motorici , deficit percepcije sličnih crteža i simbola,
poteškoće pri pokretima u pisanju i crtanju udesno. Mnoga djeca koja imaju
specifične poteškoća u učenju se do upisa u školu ne razlikuju od svojih
vršnjaka, tj njihovi nedostaci koje pokazuju nisu toliko izraženi da bvi se
roditelji zabrinuli i obratili pažnju na njih, te zato i mnoga djeca ostaju “
neprepoznata” . Međutim, neki roditelji kod svojih predškolaraca primjećuju
poteškoće ,a neke od njih su:
Postoji identifikacija i klasifikacija prema (
Žerovnik i Golli; 1982) koja se bazira na klasifikaciji zajedničkih
karakteristika djece sa specifičnim smetnjama u učenju,te se bazira na
psihičkim procesima kao što su:
· percepcija,
predstave, pamćenje i zaboravljanje, mišljenje, pažnja koncentracija, govor
motivacija i samopouzdanje s obzirom na učenje, emocije, socijalnu
zrelost, rad, radne navike i iskustva kao i koordinacija motorike.
Potrebno je napomenuti da mnogi stručnjaci smatraju da
su ova djeca individualisti, tj da su teška za kontakte,da im nedostaje
unutrašnji “faktori reda i poretka”, kao i da su disleksična i disgrafična
djeca koja su sklona infantilizmu. Neki navode da kod te djece postoji nerado
posjećivanje škole, strah, zabušavanje u školi, nervoza, školsko mokrenje,
smetnje u ishrani u smislu regresije i aktivne kompenzacije u smislu
prkosa, ometanje nastave, te agresivnosti prema drugima u razredu.
Važno je napomenuti da je ranije otkrivanje
specifičnih smetnji u učenju vrlo značajno,jer omogućuje da se iste rano ublažavaju
ili otklanjaju. Djeca sa dijagnosticiranim specifičnim poteškoćama u učenju
imaju po pravilu u školi poteškoće u učenju i zbog smetnji u ponašanju, te
djeca sa visokom inteligencijom ove poteškoće lakše savladavaju.Da bi se
provjerilo da li dijete ima specifične poteškoće u učenju, potrebno je dati
djetetu određene zadatke koje zahtjevaju adekvatnu razvojnu funkciju u brojnim
oblastima kao što su :
· vizuospacijalna
organizacija
· temporo-sekvencionalna
organizacija
· receptivne i
ekspresivne jezične funkcije
· selektivnu pažnju
· aktivnost.
Pošto se kod neke djece javljaju teškoće u svladavanju
školskog gradiva, socioemotivni problemi i problemi ponašanja, treba ih
razlikovati od sindroma “nespretnog djeteta” koji se često dijagnosticira i kao
“minimalna cerebralna disfunkcija”, te ga treba razlikovati od poremećaja hoda
i pokretljivosti, pomanjkanja koordinacije kao posljedica mentalne retardacije i
specifičnog neurološkog poremećaja.
.....no nije potrebno se opterećivati tim simptomima,
jer svako dijete ima barem jedan od tih simptoma, a ne mora imati specifične
poteškoće u učenju.
U svakom slučaju kod djeteta je dovoljno prepoznati da
ima poteškoće u sintezi glasova u slogove, te da i nakon dužeg vremena
vježbanja i učenja spajanja glasova u slogove pa u riječi, dijete ne uspije
savladati, nadalje dijete uzastopno čita tekst ( gradivo ) , no ne uspijeva
razumijeti to što je pročitalo, dijete ne razumije pojam broja, odnosa, logičko
zaključivanje, pa pri tom ni računske operacije, to se sve događa od prvog do
četvrtog razreda, no u petom dolazi do ozbiljnijih problema-novi predmeti,
opširnije gradivo i panika....
Povijest, sve te godine, događaje treba popamtiti, a
dijete ne zna što je pročitalo, ne razumije sve to, a od njega se traži da to
razumije, nauči i zna kada ga se ispituje.
Zato je vrlo važno što prije se javiti logopedu radi
točne evaluacije djeteta, tj. da se točno utvrdi da li dijete ima poteškoće u
čitanju i pisanju, disleksiju i disgrafiju, diskalkuliju ili specifične
poteškoće u učenju.
Nema komentara:
Objavi komentar