.

petak, 18. prosinca 2015.

Naše tajne, kako sačuvati - dug i sretan brak

Kad sam bila mlada i sama, mislila sam da je za dobar brak dovoljna ljubav. No sad kad sam malo starija i mudrija znam da uz ljubav treba još mnogo toga. Povjerenje u braku je od iznimne važnosti kakvi će biti odnosi među partnerima. Evo neki savjeti za uspjesan brak...
LJUBAV je važna, ali da bi veza trajala potrebno je još mnogo toga. Kako sačuvati dug i sretan brak? Pročitajte što o tome kažu iskusne žene
Kad sam bila mlada i sama, mislila sam da je za dobar brak dovoljna ljubav. Naravno, i dalje mislim da je ljubav važna, no sad kad sam malo starija i mudrija - iza mene je 12 godina braka - znam da uz ljubav treba još mnogo toga.
Tako je svoju priču počela Katarina, 43-godišnjakinja koja je s nama odlučila podijeliti tajne svog skladnog i uspješnog braka. Ona i njezin muž Branimir, kako kaže, sigurno ne bi preživjeli bez klima-uređaja (“kad mi je vruće, postajem čangrizava”), odvojenih polica za knjige (“pa neće valjda njegovi krimići zaklanjati pogled na moju Jane Austin”) i fraze koja im pomaže zaustaviti svađu kad do nje dođe. “Svatko ima svoj način”, kaže Katarina. “Mi smo se dogovorili da prekidamo raspravu čim netko od nas kaže time-out!”
Njihov popis stvari bez kojih se ne može s godinama se itekako mijenjao. Plan o vodenom krevetu brzo je zaboravljen, njegovo mjesto na popisu želja preuzele su udobnije stolice za blagavaonicu. No, neke stvari koje su im u početku bile bitne, ostale su bitne i danas. Katarina i još nekoliko sretno udanih gospođa pomogle su nam da sastavimo popis stvari koje su, uz ljubav, potrebne svakom bračnom paru kako bi njihova veza s godinama jačala.
1 Fotografija iz dana kad ste se zaljubili
Naravno da vam negdje u kući treba poneka fotografija s vjenčanja, ali na tim snimkama najčešće ima više ljudi i one obično govore o situaciji koja ne uključuje samo vas. Podsjećaju vas na obitelj, na prekrasnu haljinu koju ste odjenuli, ali i na sav stres koji se veže uz dan vjenčanja. Na polici ili zidu na kojem držite fotografije, na najbolje mjesto stavite jednu iz vremena kad ste još bili dečko i cura. Pogled na fotografiju na kojoj vas dvoje, zaljubljeni kao grlice, sjedite u čamcu (ili bilo gdje drugdje) vratit će vas u stanje kada ste sanjali o zajedničkom životu. “Važno je održati kontakt s ljubavnom kemijom koju ste imali u početku i znati se u mislima vratiti u te dane”, kaže Katarina.
2 Film koji oboje volite
“Tijekom mnogih godina našeg hodanja, a potom i braka, Katarina i ja uvijek smo imali drukčiji ukus za filmove”, kaže Katarina. “Ja volim povijesne i one koji počivaju na karakterizaciji junaka, on voli akciju, pucačine i komplicirane trilere. Uvijek mi je bilo pomalo žao što, kad zajedno gledamo film, ne dijelimo isti ushit. A onda je došao Gospodar prstenova. Oboje smo ostali opčinjeni - on scenama mačevanja i muškog savezništva, ja kompleksnošću likova i moralnim dilemama. I Vigom Mortensenom, naravno! Konačno smo našli film koji se sviđa i meni i njemu. I dobili onaj poseban osjećaj ‘suučesništva’ kad god netko od nas upotrijebi frazu iz tog filma, primjerice kada on prostor između zida i kreveta našeg sina, u kojem nestaju svi autići i lego kockice, nazove Procjepom Paklenog Bezdana ili kad oponašamo Gandalfa (“Ovo neka bude naša tajna”) kad jedno drugom dajemo novac koji treba položiti u banku.
3 Poseban datum koji slavite
Lijepo je slaviti godišnjicu vjenčanja, ali taj datum nije jedini važan trenutak vašeg zajedništva. Mnogo je intimnije, i jače vas veže, ako obilježavate manje javne trenutke iz svog života, primjerice dan prvog poljupca, prvog zajedničkog odlaska na putovanje ili datum kad je test na trudnoću prvi put pokazao da je nalaz pozitivan. Čak i sada, 20 godina kasnije, Lidija G. i njezin muž Krešo svake se godine 17. siječnja navečer zapute u vožnju autom obilježavajući tako godišnjicu svog prvog izlaska. “Te večeri samo smo se vozili, slušali radio i umirali od smijeha. Iako više nema emisije koju smo tada slušali, svaki put uključimo radio i smijemo se, katkad baš i ovom našem smiješnom ritualu koji oboje volimo.” Godišnja vožnja uvijek završi na istom mjestu: na parkiralištu s kojeg se prekrasno vide grad i nebo. “Grad se promijenio, sad je mnogo veći... Tada si nismo mogli priuštiti nikakvu skuplju zabavu. Pa ipak nam je bilo tako lijepo!”
4 San o samo vašem gnijezdu
“Katkad, kasno uvečer, Branimir i ja pričamo o tome kako bi naš život mogli izgledati kad naša djeca odrastu i napuste kuću. Što ćemo sve raditi, kamo ćemo putovati... Ja ću pisati romane, on će preurediti onaj naš natrpani podrum i pretvoriti ga u radionicu za stolariju. Bit će nam tako uzbudljivo! Naravno, pojma nemam hoće li se išta od toga ostvariti, ali takav razgovor nas zbližava i daje osjećaj čvršće povezanosti”, govori Katarina. Da takav razgovor godi vezi, potvrdili bi i istraživači koji potpisuju studiju u kojoj su proučavali 1400 bračnih parova. Jedno od njihovih otkrića glasi da parovi koji redovito stvaraju dugoročne planove imaju znatno veće šanse da ostanu zajedno. Logično: imate li zajedničku dugoročnu perspektivu, dnevni usponi i padovi čine vam se daleko manje važnima. Također, kad partneru govorite o zajedničkoj budućnosti, šaljete mu poruku koja kaže: namjeravam biti uz tebe. I poručujete mu da je pred vama još mnogo lijepih dana.
5 Razlike koje prešutno prihvaćate
Svaki par ima nešto oko čega se nikako ne slaže. Za Lovorku H. (38) nepremostiva razlika je strast njezina muža prema lovu. “Ja sam ljubitelj životinja. Mrzim kad odlazi u lov. On shvaća koliko mi smeta taj njegov hobi, pa pripremi stvari i ostavi ih u autu dan ranije ili kad mene nema doma, tako da ne moram gledati kako s puškom na ramenu izlazi iz stana”, kaže Lovorka. “Ako doista nešto ulovi, ja to nikada ne vidim: ulov ostavlja u škrinji svojih roditelja.” Uz iznimku njegova nerazumljivog hobija, Lovorka misli da je njezin muž dobar čovjek i vidi mnogo njegovih privlačnih strana. I drugi bračni parovi imaju stvari o kojima radije ne govore. Kamen spoticanja za vas može biti količina vremena koje provodite s njegovim roditeljima, za njega način na koji trošite novac ili različite metode discipliniranja djeteta. Poanta je u tome da se možete složiti oko toga da se oko nečega ne slažete, te i dalje imati zdrav i dobar odnos, samo ako oboje prihvatite svoje različitosti s dozom plemenitosti i humora.
6 Ah taj novac
Odnos koji imate prema novcu može odrediti vaš brak. Potrebno je da oboje imate uvid u kućni proračun, da poštujete želje i potrebe partnera, no želite li unaprijediti svoj brak, vaš kućni proračun mora imati bar mali prostor namijenjen samo vama. Za vas dvoje, naravno! Kad se plate računi, krediti i stvari za djecu, rijetko ostane kakav višak koji ćete uložiti u svoj užitak. Zato, potrebno je formirati “tajni fond”, koji nema veze s nužnim troškovima i u koji uvid imate samo vi i vaš suprug. U taj fond ulažite pokoju kunu kad god to možete, a trošite ga na svoja vikend-putovanja u dvoje, na večeru vani samo za vas ili za najbolje ulaznice za koncert koji ste dugo čekali.
7 Ostanite povezani
Bez obzira na to jesu li odvojeni na jedan dan, tjedan ili dulje vrijeme, sretni bračni parovi stalno održavaju kontakt. “Ne bismo mogli živjeti bez mobitela”, kaže Sanja (39). “Čujemo se svaki čas. On me nazove samo da me pita kako sam, ili ja nazovem da čujem kako mu se odvija dan. Kad sam na poslu, volim čuti njegov glas; doživim to kao poticaj. Sretna sam kad vidim da misli na mene”. Održavanje kontakta kad nisu fizički zajedno, za parove je važna stvar. Puno znači kratki e-mail poslan neposredno prije odlaska na poslovni put ili sms-poruka.
Bilo koji način je dobar ako funkcionira za oboje od vas.
8 Dobra knjiga spašava brak
Pričekajte prije nego što zakolutate očima: priručnici i knjige doista mogu unaprijediti i najbolji brak! Nabavite s vremena na vrijeme knjigu kakvog dobrog psihologa ili stručnjaka za brak, ili neku od zabavnih knjiga koje govore o muško-ženskim odnosima. Primjerice, “Mušarci su s Marsa, žene su s Venere” Johna Graya. Pročitajte kakvi problemi muče druge parove i kakva su rješenja oni pronašli. Sigurno ćete naći primjere koje poznajete iz vlastitog svakodnevnog života. Još važnije je da nađete način da sa svojim suprugom razmjenjujete misli, da zajedno čitate i zajedno se smijete.
9 Stariji par kojem se divite
“Još dok smo hodali, Branimir i ja upoznali smo gospođu Mariju i njezinog Ivana”, priča Katarina. “Iako su oni 20 godina stariji od nas, odmah smo se sprijateljili s njima. Zajedno su još iz školskih dana, u braku su gotovo pola stoljeća. Još nikad nisam vidjela par koji tako dobro funkcionira. Stalno zadirkuju jedno drugo, ali bez imalo cinizma: ona tako slatko komentira njegovu strast prema drvodjeljstvu, a on njezin perfekcionizam u uređivanju vrta. Jednu Novu godinu dočekali smo s njima. Iako u poznim godinama, plesali su više od nas. Bilo je dirljivo promatrati ih kako se hihoću i došaptavaju vrteći se zagrljeni na plesnom podiju. Bilo je očito da kemija između njih nikada nije prestala.” Katarina priznaje da su njoj i njezinu mužu Marija i Ivan uzor za sretan brak. Prije nekoliko godina su se odselili pa se ne vide često kao nekada, no i dalje se čuju telefonom. “Dobro su, zdravi su. Njihova je ljubav i dalje mlada”.
10 Sreća u malim stvarima
Kad ste godinama u braku, lako vam se može dogoditi da svog partnera uzimate zdravo za gotovo. No, za sretnu i ispunjujuću vezu nužno je da uspijete osvijestiti - i da ne zaboravite cijeniti - svakodnevnu ljubaznost koju on iskazuje vama i drugim članovima obitelji. Važno je da se ne prestanete smijati njegovim malim šlampavostima i tome kako mokre novine ostavi da se posuše u pećnici. Da ne propustite primijetiti nježnu riječ koju vam uputi dok ste nervozni zbog PMS-a. Stručnjaci ovu sposobnost osvješćivanja svakodnevnih lijepih sitnica zovu “primjećivanjem neprimjetnoga”. Oni ističu kako je važno pohvaliti svaki taj mali događaj. Dok mu upućujete pohvale, šaljete mu poruku da vam je važan. K tome, upućivanje pohvala (kao i sve drugo) ima povratni učinak. Ako ste pozitivni prema njemu, i on će biti takav prema vama.
11 Koristite vlastite tajne šifre
Oni trenuci u kojima vas dvoje jednim trzajem glave ili blagim dizanjem obrva uspijevate razmijeniti mnogo toga, dragocjeni su začin vašeg dugog i sretnog bračnog života. Kad mu tijekom večere u većem društvu želi dati do znanja kako je vrijeme za bijeg, Sanji je dovoljno da pogleda svog supruga i on zna “koliko je sati”. Njihova tajna šifra za takve hitne intervencije sastoji se od pogleda praćenog s nekoliko brzih podizanja i spuštanja obrva. “To je znak koji nitko za stolom obično ne primijeti”, kaže Sanja. “A ja ga, kad on odreagira spretnom izlikom i uzimanjem naših kaputa, doživljavam zbilja kao svog supermena.”
12 Signal za seks “na brzaka”
Seks je najbolji učvršćivač braka, no jasno je da za pravi, dugi, romantični užitak vrlo često nećete imati vremena. No, ne zaboravite: bilo kakav seks bolji je od nikakvoga. Pametne žene, kakva je Irena B. (37), imaju i posebne signale kojima svom suprugu daju do znanja da su raspoložene za “jedan na brzaka”. “Kad naša kći, koja sad ima tri godine, nakratko zaspi popodne, ja mu kažem da je ‘vrijeme za tuširanje’. On zna što to znači i ubrzo mi se pridruži u spavaćoj sobi.”
13 Sposobnost da zaustavite vulkan
Život juri, djeca rastu, računi se gomilaju, a vama nije najbolja situacija na poslu. Dolazite kući u lošem raspoloženju, a on čita novine i baš vam počinje čitati naglas neku dogodovštinu iz crne kronike. Dosta! Ne možete više! Zar vas nitko ne pita kako ste, jeste li gladni i kakav vam je bio dan!? E, ako je ovo vaša normalna reakcija, tad su veliki izgledi da ćete “normalnim ponašanjem” narušiti svoj bračni sklad. Irena kaže: “Tisuću puta sam zakuhala poput pretis lonca, jer on redovito ne bi odmah primijetio da nisam raspoložena, da mi treba konkretna pomoć i povećana pažnja. No, tisuću i jedan put sam se suzdržala i pričekala da završi rečenicu ili, kao taj put, odlomak koji mi čita naglas. I tek onda bih mu smireno rekla da sam imala katastrofalan dan. Moje strpljenje se dosad isplatilo. Uostalom, ako sam i ljuta na čitav svijet, to nije razlog da vičem baš na njega, jedinog muškarca od kojega mogu zahtijevati zagrljaj”.
14 Šala koju ne dijelite s drugima
“Davno, prije više godina, Branimir i ja bili smo na nekom obiteljskom skupu. Jedan njegov stariji rođak neprestano je kao sinonim za lijepu ženu koristio naziv ‘rajčica’, što je nas oboje nasmijavalo do suza. Ubrzo potom Branimir je mene počeo nazivati ‘ti, moja prekrasna rajčice’. Meni je to i dalje tako sladak i drag, tako seksi kompliment”, govori Katarina. Činjenica da dvoje ljudi jedno u drugo mogu biti zaljubljeni nakon brojnih zajedničkih godina prekrasan je podsjetnik na sve ono što brak može biti - neiscrpan izvor užitka, partnerstva, zajedništva i duboke povezanosti kakvu ne možete imati s drugim ljudima.

Nema komentara:

Objavi komentar